كتب الدكتور نسيم صلاح ذكي
حقوقي أفريقي شرق أوسطي
ويظهر التقرير أنه بين عامي 2015 و2018، تم تصدير 14 مليون مركبة خفيفة مستعملة في جميع أنحاء العالم. وصُدّر إلى البلدان المنخفضة والمتوسطة الدخل حوالي 80 في المائة من هذه المركبات الخفيفة، وصل أكثر من نصفها إلى أفريقيا.
ويدعو تقرير المركبات المستعملة والبيئة - نظرة عامة عالمية على مركبات الخدمة الخفيفة المستعملة: التدفق والمعايير واللوائح، وهو أول تقرير من نوعه، إلى اتخاذ إجراءات لسد الفجوات الحالية في السياسة من خلال اعتماد معايير الجودة الدنيا المنسقة التي ستضمن مساهمة المركبات المستعملة في إنشاء أساطيل أنظف وأكثر أمانًا في البلدان المستوردة.
وأضافت: "إن عدم وجود معايير وأنظمة فعالة يؤدي إلى التخلص من المركبات القديمة والملوثة وغير الآمنة". "يجب على البلدان المتقدمة أن تتوقف عن تصدير المركبات التي لا تستوفي معايير التفتيش الخاصة بالبيئة والسلامة والتي أصبحت غير صالحة للسير في بلدانها، بينما يتعين على البلدان المستوردة تطبيق معايير جودة أقوى"
ووجد التقرير، الذي يستند إلى تحليل متعمق أجري على 146 بلداً، أن نحو ثلثي هذه الدول لديها سياسات "ضعيفة" أو "ضعيفة للغاية" لتنظيم استيراد السيارات المستعملة. ومع ذلك، فإن التقرير يوضح أيضًا أنه حيثما نفذت البلدان تدابير لإدارة استيراد السيارات المستعملة - لا سيما معايير عمر المركبة والانبعاثات - فإنها تتيح لها الوصول إلى المركبات المستعملة عالية الجودة، بما في ذلك السيارات الهجينة والكهربائية، بأسعار معقولة. على سبيل المثال، لا يسمح المغرب إلا باستيراد المركبات التي لا يتعدى خمس سنوات على إنتاجها وتلك التي تستوفي المعايير الأوروبية لانبعاثات المركبات EURO4؛ نتيجة لذلك، لا تسمح إلا بدخول المركبات المستعملة المتطورة نسبيًا والنظيفة من أوروبا.
ووجد التقرير أن البلدان الأفريقية استوردت أكبر عدد من المركبات المستعملة (40 في المائة) في الفترة التي أجريت فيها الدراسة، تليها بلدان في أوروبا الشرقية (24 في المائة)، وآسيا والمحيط الهادئ (15 في المائة)، والشرق الأوسط (12 في المائة) وأمريكا اللاتينية (تسعة في المائة).
وتعد هولندا من خلال موانئها، أحد مصدري السيارات المستعملة من أوروبا. ووجد استعراض حديث أجرته هولندا لصادراتها أن معظم هذه المركبات لم يكن لديها شهادة صلاحية صالحة للسير في وقت التصدير. وكان عمر معظم المركبات يتراوح بين 16 و20 عامًا، وكانت معايير معظمها أقل من المعايير الأوروبية لانبعاثات المركبات EURO4. على سبيل المثال، كان متوسط عمر المركبات المستعملة المصدرة إلى غامبيا قريبًا 19 عامًا، في حين أن ربع المركبات المستعملة المصدرة إلى نيجيريا كان عمرها 20 عامًا تقريبًا.
وقالت وزيرة البيئة الهولندي ستينتيجي فان فلدهوفين "تظهر هذه النتائج أنه يجب اتخاذ إجراءات عاجلة لتحسين جودة المركبات المستعملة المصدرة من أوروبا. وأنه لا يمكن لهولندا معالجة هذه القضية وحدها. لذلك، سأدعو إلى اتباع نهج أوروبي منسق، وتعاون وثيق بين الحكومات الأوروبية والأفريقية، لضمان عدم تصدير الاتحاد الأوروبي إلا للمركبات المناسبة للغرض، والمتوافقة مع المعايير التي وضعتها البلدان المستوردة".
كما تؤدي المركبات المستعملة ذات الجودة الرديئة إلى حدوث المزيد من حوادث الطرق. ووفقًا للتقرير، فإن العديد من البلدان التي لديها أنظمة "ضعيفة جدًا" أو "ضعيفة" للسيارات المستعملة، بما في ذلك ملاوي ونيجيريا وزيمبابوي وبوروندي، لديها أيضًا معدلات عالية جدًا للوفيات الناجمة عن حوادث الطرق. في حين أن البلدان التي أدخلت لوائح لإدارة استيراد المركبات المستعملة تشهد أيضًا أساطيلًا أكثر أمانًا وحوادث أقل.
يعد برنامج الأمم المتحدة للبيئة، بدعم من صندوق الأمم المتحدة الاستئماني للسلامة على الطرق وآخرين، جزءا من مبادرة جديدة تدعم تطبيق الحد الأدنى من معايير المركبات المستعملة. وسيكون التركيز الأول للمبادرة على دول القارة الأفريقية. لقد وضع عدد من البلدان الأفريقية بالفعل الحد الأدنى من معايير الجودة - بما في ذلك المغرب والجزائر وكوت ديفوار وغانا وموريشيوس - وأبدى الكثيرون اهتمامًا بالانضمام إلى المبادرة.
إن تأثير المركبات الملوثة القديمة لهو تأثير واضح. حيث تؤكد بيانات نوعية الهواء في أكرا أن النقل هو المصدر الرئيسي لتلوث الهواء في مدننا. وكان هذا هو السبب في قيام غانا بإيلاء الأولوية للوقود النظيف ومعايير المركبات، فضلاً عن فرص الحافلات التي تعمل بالطاقة الكهربائية. وقال البروفيسور كوابينا فريمبونج بواتينج، وزير البيئة والعلوم والتكنولوجيا والابتكار في غانا، "كانت غانا أول دولة في منطقة غرب إفريقيا تتحول إلى استخدام أنواع الوقود منخفضة الكبريت، وفرضت هذا الشهر معايير لواردات السيارات المستعملة تحدد عمر المركبة الذي ينبغي ألا يتجاوز 10 سنوات".
وحددت المجموعة الاقتصادية لدول غرب إفريقيا (إكوواس) في الشهر الماضي، أنواعًا أنظف من الوقود ومعايير للمركبات اعتبارًا من يناير 2021. كما شجع أعضاء المجموعة الاقتصادية لدول غرب إفريقيا على إدخال معايير تحدد عمر السيارات المستعملة.
ويخلص التقرير إلى أن هناك حاجة إلى إجراء مزيد من البحث لمزيد من التفاصيل حول آثار التجارة في المركبات المستعملة، بما في ذلك تأثير المركبات الثقيلة المستعملة.
ما هي المركبات الخفيفة؟
بشكل عام، لا يتجاوز وزن المركبات الخفيفة الإجمالي 3.5 طن، وتشمل سيارات الصالون وسيارات الدفع الرباعي والحافلات الصغيرة. ويتم تصنيف المركبات التي يزيد وزنها عن 3.5 طن على أنها مركبات ثقيلة وتشمل هذه الأنواع المختلفة من الشاحنات والحافلات.
¤نبذة عن برنامج الأمم المتحدة¤ للبيئة
يعد برنامج الأمم المتحدة للبيئة الصوت العالمي الرائد في مجال البيئة. فهو يوفر القيادة ويشجع إقامة الشراكات في مجال رعاية البيئة عن طريق إلهام وتنوير وتمكين الأمم والشعوب لتحسين نوعية حياتهم دون المساس بأجيال المستقبل
Polluted environment emitted in vehicles
A new United Nations report detailed the environmental impacts of exporting used vehicles to the developing world
A new report from the United Nations Environment Program (UNEP) indicated that the millions of used cars, vans and minibuses exported from Europe, the United States and Japan to the developing world are of poor quality, which contributes significantly to air pollution and hinders efforts to mitigate the effects of Climate change.
We are always happy with prices, but we don't know how pollution is bought with our money.
《Books by Dr. Naseem Salah Zaki
My Rights Middle Eastern African. 》
The report shows that between 2015 and 2018, 14 million used light vehicles were exported worldwide. About 80 percent of these light vehicles were exported to low and middle-income countries, more than half of which reached Africa.
The Used Vehicles and Environment Report - A Global Overview of Second-Hand Light Duty Vehicles: Flow, Standards and Regulations, the first of its kind, calls for action to close existing policy gaps by adopting harmonized minimum quality standards that will ensure used vehicles contribute to creating cleaner and more fleets. Safer in
Importing countries.
She added, "The lack of effective standards and regulations leads to disposal of old, polluting and unsafe compounds." "Developed countries should stop exporting vehicles that do not meet environmental and safety inspection standards and are rendered unsuitable for traffic in their countries, while importing countries should apply stronger quality standards."
The report, which is based on in-depth analysis of 146 countries, found that nearly two-thirds of these countries have "weak" or "very weak" policies to regulate the import of used cars. However, the report also makes clear that wherever countries have implemented measures to manage used vehicle imports - particularly vehicle life and emissions standards - they are giving them access to high-quality used vehicles, including hybrid and electric cars, at affordable prices. For example, Morocco only permits the import of vehicles that are less than five years old and those that meet the European Vehicle Emission Standards EURO4; As a result, it only allows entry of relatively advanced and clean used vehicles from Europe.
The report found that African countries imported the largest number of used vehicles (40 percent) in the period in which the study was conducted, followed by countries in Eastern Europe (24 percent), Asia and the Pacific (15 percent) and the Middle East (12 percent). And Latin America (nine percent).
Through its ports, the Netherlands is one of the exporters of used cars from Europe. A recent review of its exports by the Netherlands found that most of these vehicles did not have a valid roadworthy certificate at the time of export. Most of the vehicles were between 16 and 20 years old, and most were below EURO4. For example, the average life span of used vehicles exported to the Gambia was close to 19 years, while a quarter of used vehicles exported to Nigeria was nearly 20 years old.
"These results show that urgent measures must be taken to improve the quality of used vehicles exported from Europe. The Netherlands cannot address this issue alone. Therefore, I will call for a coordinated European approach, and close cooperation between European and African governments, to ensure that," said Dutch Environment Minister Stentijy van Veldhoven. The European Union shall only export vehicles that are fit for purpose and compatible with the standards set by the importing countries.
Poor quality used vehicles also lead to more road accidents. According to the report, many of the countries with "very weak" or "weak" used car systems, including Malawi, Nigeria, Zimbabwe and Burundi, also have very high road accident death rates. Whereas countries that have introduced regulations to manage the import of used vehicles are also experiencing safer fleets and fewer accidents.
UNEP, with support from the United Nations Trust Fund for Road Safety and others, is part of a new initiative supporting the implementation of minimum used vehicle standards. The initiative's first focus will be on African countries. A number of African countries have already set minimum quality standards - including Morocco, Algeria, Côte d'Ivoire, Ghana and Mauritius - and many have expressed an interest in joining the initiative.
The effect of ancient polluting compounds is clear. Air quality data in Accra confirm that transport is the main source of air pollution in our cities. This was the reason Ghana prioritized clean fuels and vehicle standards, as well as opportunities for electric-powered buses. Professor Kwabena Frimpong Boateng, Minister of Environment, Science, Technology and Innovation of Ghana, said, "Ghana was the first country in the West African region to switch to the use of low-sulfur fuels, and this month it imposed standards for used car imports that set a vehicle's life that should not exceed 10 years."
Last month, the Economic Community of West African States (ECOWAS) set cleaner fuels and vehicle standards as of January 2021. Members of the Economic Community of West African States (ECOWAS) have also encouraged the introduction of standards that define the age of used cars.
The report concludes that more research is needed to provide more detail on the effects of trade in used vehicles, including the impact of used heavy vehicles.
What are light vehicles?
In general, the total weight of light vehicles does not exceed 3.5 tons, and they include sedans, SUVs and minibuses. Vehicles weighing more than 3.5 tons are classified as heavy vehicles and include these different types of trucks and buses.
About the United Nations Environment Program
The United Nations Environment Program (UNEP) is the leading global voice on the environment. It provides leadership and encourages partnerships in caring for the environment by inspiring, enlightening and empowering nations and peoples to improve their quality of life without compromising future generations.
